Organizacja
- Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
1) w zakresie udostępniania książek i innych źródeł informacji:
a) gromadzenie, opracowanie i przechowywanie książek i innych źródeł informacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
b) udostępnianie zbiorów zgodnie z regulaminem biblioteki;
c) zapewnienie dostępu i możliwości pełnego korzystania przez uczniów, nauczycieli i innych użytkowników z posiadanej bazy informacyjnej;
d) prowadzenie dziennej, semestralnej i rocznej statystyki wypożyczeń;
e) indywidualne doradztwo w wyborze lektury;
2) w zakresie tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:
a) umożliwienie użytkownikom korzystania z komputerów integrujących dostęp do wszelkich źródeł informacji z możliwościami jej przetwarzania i tworzenia nowych dokumentów;
b) prowadzenie działalności informacyjnej i poradniczej;
3) w zakresie rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się:
a) stworzenie optymalnych warunków do pracy indywidualnej i grupowej w czytelni;
b) pomoc uczniom mającym trudności w nauce i szczególnie uzdolnionym w doborze lektur;
c) diagnozowanie zainteresowań czytelniczych uczniów;
d) informowanie nauczycieli i wychowawców o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach;
e) informowanie o nowościach wydawniczych, wystawach, spotkaniach autorskich itp.;
f) organizowanie różnych form upowszechniania czytelnictwa (np. konkursy, kiermasze,
wystawy, wycieczki);
4) w zakresie organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:
a) upowszechnianie informacji o życiu kulturalnym regionu i inicjowanie udziału uczniów w różnych przedsięwzięciach kulturalnych;
b) animacja życia kulturalnego na terenie szkoły, np. wystawy konkursy, wycieczki;
c) współpraca z instytucjami udostępniania i upowszechniania kultury, np. bibliotekami, domami kultury.
9. Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (opiekunami prawnymi), bibliotekami:
1) zasady wypożyczania książek, czasopism i zbiorów specjalnych oraz korzystania z nich, a także zasady zwrotu należności za materiały zniszczone bądź zagubione normuje regulamin zatwierdzony przez dyrektora szkoły;
2) rodzice i opiekunowie prawni uczniów szkoły mogą korzystać z zasobów biblioteki po uprzednim okazaniu dowodu tożsamości;
3) współpraca biblioteki szkolnej z uczniami polega na:
a) poradnictwie w wyborach czytelniczych;
b) pomocy uczniom w rozwijaniu zainteresowań;
c) pomocy uczniom przygotowującym się do olimpiad, konkursów, egzaminów itp.;
d) angażowaniu uczniów w projekty propagujące czytanie, konkursy, akcje czytelnicze itp.;
4) współpraca biblioteki szkolnej z nauczycielami polega na:
a) współdziałaniu w zakresie rozbudzania i rozwijania potrzeb i zainteresowań czytelniczych
uczniów;
b) udziale w organizacji zadań programowych szkoły poprzez dostarczanie źródeł i opracowań na zajęcia;
5) współpraca biblioteki szkolnej z rodzicami polega na:
a) informowaniu o działaniach biblioteki;
b) przekazywaniu informacji o strukturze zbiorów;
c) informowaniu o stanie czytelnictwa uczniów;
6) współpraca biblioteki szkolnej z innymi bibliotekami polega na:
a) organizowaniu wycieczek mających na celu zapoznanie z ich funkcjonowaniem;
b) przeprowadzaniu wspólnych imprez dla uczniów (spotkania autorskie, warsztaty itp.);
c) upowszechnianiu materiałów informacyjnych dotyczących imprez czytelniczych
przygotowanych przez różne instytucje kultury;
d) dokonywaniu wymiany informacji między bibliotekarzami bibliotek szkolnych (zebrania, szkolenia).
e) wymianie doświadczeń dotyczących między nauczycielami bibliotekarzami;
f) inicjowaniu wspólnych przedsięwzięć promujących czytelnictwo;
g) organizacja wydarzeń kulturalnych o charakterze otwartym.
Biblioteka szkolna realizuje następujące cele:
1) rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, zainteresowań uczniów;
2) przygotowywanie do korzystania z różnych źródeł informacji;
3) wdrażanie do poszanowania książki;
4) udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym;
5) otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych;
6) współdziała z nauczycielami;
7) rozwija życie kulturalne szkoły;
8) wpieranie doskonalenia nauczycieli;
9) przygotowuje uczniów do uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa.
- Dyrektor szkoły sprawuje bezpośredni nadzór nad biblioteką szkolną poprzez:
1) właściwą obsadę personalną;
2) odpowiednio wyposażone pomieszczenie warunkujące prawidłową pracę;
3) realizację zadań edukacyjnych w oparciu o wykorzystanie technologii informacyjnej;
4) zapewnienie środków finansowych na działalność biblioteki;
5) inspirowanie współpracy grona pedagogicznego z biblioteką w celu wykorzystania zbiorów bibliotecznych w pracy dydaktyczno-wychowawczej, w przygotowaniu uczniów do samokształcenia
i rozwijania kultury czytelniczej;
6) zatwierdzenie regulaminu i rocznego planu pracy biblioteki;
7) stwarzanie możliwości doskonalenia zawodowego bibliotekarza
8) zarządza inwentaryzację zbiorów bibliotecznych metodą skontrum.
- Szczegółowe zadania biblioteki określa regulamin biblioteki.
- W ramach swej działalności biblioteka szkolna może także nawiązać współpracę z:
1) gminą;
2) władzami lokalnymi;
3) ośrodkami kultury;
4) innymi instytucjami.
§ 53
1. Z biblioteki mogą korzystać:
1) uczniowie;
2) nauczyciele i pracownicy szkoły;
3) rodzice;
4) inne osoby - za zgodą dyrektora;
5) emerytowani nauczyciele ZSLiZ.
2. Status użytkownika biblioteki potwierdza karta biblioteczna.
3. Ewidencję użytkowników prowadzi nauczyciel-bibliotekarz.
§ 54
- Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego:
a) okres udostępniania woluminów zostaje odpowiednio skrócony w czasie przeprowadzania skontrum;
b) czas pracy biblioteki i czytelni dostosowany jest do potrzeb szkoły.
§ 55
Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa Regulamin.